„Aš niekada net negirdėjau, kaip grojama pianinu““I had never even heard the piano played“

Tarptautiniu mastu pripažintas Palestinos ir Izraelio pianistas Saleem Ashkar yra daugiau kompetentingas, nei dauguma, galintis ištirti tautinį tapatumą per muziką, kuri kerta kultūros ribas.

Jis gimė Nazarete, o jo senelis buvo stalius.

Mažasis Saleem Abboud Ashkar praleido daug laimingų valandų mokydamasis dirbti su medienos gabaliukais toje dirbtuvėje senamiestyje, kur asilas vis dar buvo įprasta transporto rūšimi.

 Aplink buvo daug muzikos – daugiausia klasikinės arabų ar pop stiliaus – bet nesigirdėjo Bethoveno ar Šopeno muzikos. Kai jo tėvas inžinierius iškeitė seną sunkvežimį į pianiną, jis paslaptingai traukė šešerių metų berniuką, bet nebuvo nieko, kas galėtų jį mokyti.

Per trumpą Izraelio ir Libano pasienio atidarymo po 1982 m. karo, iš Libano atvyko tolimas giminaitis, ieškantis savo šeimos šaknų.

 „Aš niekada net negirdėjau, kaip grojama pianinu“, sako Ashkar. „Bet žinojau, aš norėjau groti, ir čia buvo pašalietis, kuris per kelias savaites mane išmokė, kaip skaityti muziką ir groti. Tada jis dingo, o sienos vėl užsidarė.“

„Daugiau mes niekada apie negirdėjome ir jo nebematėme, bet prieš išvykstant, jis privertė mano tėvus pažadėti, kad jie suras man mokytoją.“

 Šalia esančiuose miestuose nebuvo nieko, kas galėtų mokyti, todėl šeima turėjo vežti savo sūnų į tolimąjį Tel Avivą, kur jį mokė garsusis Arie Vardi.

saleem ashkar vilnius

 

Išstumtas iš savo jaukios aplinkos, jis turėjo išmokti hebrajų kalbą, kad išgyventų žydų mokykloje, o vėliau išmoko vokiečių kalbą, cheap zithromax pills acquire zithromax kai kartu su Vardi išvyko į Hanoverį būdamas 14 metų amžiaus. Jo anglų kalba taip pat yra gana nepriekaištinga.

17 metų jaunųjų talentų perklausoje jį „atrado“ legendinis dirigentas Zubin Mehta, kuris pakvietė jį koncertuoti home; sell prednisone 20mg for sale · site is lexapro generic yet the recreational sciences, buy dapoxetine online india dazed by the killing synergism of  su Izraelio filharmonija.

 Vėliau jį pakvietė Daniel Barenboim, su kuriuo jis debiutavo „Carnegie Hall“ būdamas 22 metų amžiaus.

Dabar 38 metų Ashkar sako: „Žvelgiant atgal, mano nuostabūs tėvai turėjo padaryti sunkų sprendimą, kad galėčiau kirsti kultūros ribas ir gauti muzikinį išsilavinimą.

Jiems buvo sunku, o kadangi aš buvau vienas iš dviejų Arabų vaikų žydų internatinėje mokykloje, man taip pat nebuvo lengva.“

 Jis yra Izraelio pilietis, ir laisvai galėjo keliauti pirmyn ir atgal, bet puikiai žino, kad palestinietis vaikas iš Vakarų Kranto niekada neturėtų tokių galimybių.

Jis sako, kad nuolatinė įtampa tėvynėje jam kelia neviltį.

Po ketverių metų Karališkajame muzikos koledže Londone, prieš 12 metų jis persikėlė į Berlyną, ir vis dar gyvena ten su žmona vokiete ir šešerių metų amžiaus dvynėmis dukromis.

 Su dideliu pasisekimu jis grojo su geriausiais dirigentais geriausiose koncertų salėse ir festivaliuose visame pasaulyje, dirba su pagrindiniais orkestrais: Vienos filharmonijoje, „La Scala“ filharmonijoje, „Concertgebouw“ Amsterdame, Leipcigo „Gewandhaus“, Londono simfoninį orkestrą, Birmingamo simfoninį orkestrą.

 Dabar jis susitelkęs į Bethoveno sonatų ciklą, kuriuo užbaigs 2015/16 sezoną „Sage Gateshead“, po pasirodymų kitais metais Berlyne, Prahoje ir Osnabriuke. Jo įrašai laikomi „geriausiais kataloge“.

Saleem Abboud Ashkar, Berlin, 2011, copyright: www.peterrigaud.comInternationally acclaimed Palestinian-Israeli pianist Saleem Ashkar is more qualified than most to explore national identity through music that crosses cultural boundaries. He talks to Sheena Hastings.

He was born in Nazareth, and his grandfather was a carpenter…

Little Saleem Abboud Ashkar spent many happy hours learning to work with chunks of wood in that workshop in the Old Town, where the common mode of transport was still the donkey.

There was plenty of music around – mostly classical Arabic or pop – but no Beethoven or Chopin. When his engineer father swapped an old truck for a piano the little boy of six was mysteriously drawn to it – but there was no-one to teach him.

During a brief opening of the Israeli-Lebanon border after the 1982 war, a distant relative arrived from Lebanon to find his family roots.

“I had never even heard the piano played,” says Ashkar. “But I knew I wanted to play, and here was this stranger who taught me how to read music and play in a few weeks. He then disappeared and the border closed again.

“We never saw or heard from him again, but before he left, he made my parents promise that they would find me a teacher.”

There was no-one to atarax online cheap … what is hydroxyzine pamoate 25mg capsules used for … stop using atarax and call your doctor at once if you have a serious side effect … be found in any town nearby, and the family had to take their son all the way to Tel Aviv for instruction under the celebrated Arie Vardi.

Forced out of his comfort zone in every way, he had to learn Hebrew to survive in a Jewish school, and later learned German when he followed Vardi to Hanover at the age of 14. His English is pretty impeccable, too.

At 17, he was ‘discovered’ at an audition for young talent held by legendary conductor Zubin Mehta, who invited him to perform with the Israeli Philharmonic.

He was later taken up by Daniel Barenboim, with whom he made his Carnegie Hall debut at 22.

Now 38, Ashkar says: “In retrospect, my amazing parents had to make a tough decision to let me reach out across cultural boundaries to get my musical education.

It was hard for them, and being one of two Arab children at a Jewish boarding school wasn’t easy, either.”

He is an Israeli citizen, and has been able to travel back and forth at will, but is fully aware that buy lioresal onlineorder lioresal cheap baclofen order baclofen onlinelioresal intrathecallioresal 10 mg cheap lioresallioresal 25mg purchase lioresal baclofen a Palestinian child from the West Bank would never have had his opportunities.

He says he “despairs” of the continuing tensions in his homeland.

After four years at the Royal College of Music in London, he moved to Berlin 12 years ago, and still lives there with his German wife and six-year-old twin daughters.

He has played to great acclaim with the best conductors at the top concert halls and festivals across the globe, working with leading orchestras

that include the Vienna 14 dec 2013 … recently active atarax forums and community discussion threads. buy Hydroxyzine Philharmonic, La Scala Philharmonic, Concertgebouw Amsterdam, Leipzig Gewandhaus, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra,

NDR Hamburg and DSO RSB and Konzerthaus orchestras in Berlin.

His current focus is the Beethoven Sonata Cycle, which he will complete at Sage Gateshead in the 2015/16 season,

followed by performances in Berlin, Prague and Osnabruck the following year. His recordings have been described as “among the finest in the catalogue”.

He is closely involved in a music education charity set up 20 years ago in his parents’ living room and run by his brother Nabeel.

The Polyphony Foundation gives musical education to Nazarene children, regardless of cultural or socio-economic background.

“We provide the kind of role models I never had when I was small,” he says. “We are lucky to have attracted funding from overseas, and will soon be extending it to Jaffa.”

A string quartet of Arab and Israeli musicians from the foundation (average age 18) will accompany Ashkar to Harrogate next month, and together they will perform works by Dvorak, Wisam Gibran (correct) and Shostakovich.

Saleem Ashkar, who is Artist in Residence at this year’s Harrogate International Festivals, will also give a solo recital of Beethoven sonatas,

Chopin, Metner and Bartok. Both concerts’ narrative of the assertion of national identity through music fits perfectly with the Festivals overarching theme A Sense Of Place, he says.

“I can’t wait to show off our gifted young players in Harrogate. Through music I crossed and left behind national boundaries The reality is that if you give a child a ‘bigger stage’ (music), it’s a transformational experience.

“I feel very lucky that when my children go to kindergarten and my wife to work, I get to open a score and play and do what I love.”